سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نحوه صحیح نصب فتوسل ها و انواع آنها

فتوسل چیست؟

فتوسل چیست، فتوسل مقاومتی است که نصب به نور حساس بوده و مقدار آن متناسب با مقدار نوری که دریافت می کند تغییر می یابد بنابراین به آن مقاومت وابسته به نور نیز می گویند. طرز کار فتوسل بدین صورت است که با کاهش نور مقاومت آن بسیار و با افزایش نور مقاومت آن کاهش می یابد. از photocell جهت روشن و خاموش شدن خودکار چراغ های خیابان، خانه، سلول های خورشیدی، سنسورهای تشخیص دود، لنز دوربین های عکاسی استفاده می شود.

نحوه صحیح نصب فتوسل ها و انواع آنها 

فتوسل ها در اصل به دو نوع سه سیم و چهار سیم تقسیم می شوند. نحوه نصب هر یک از این فتوسل ها با یکدیگر متفاوت می باشد. 

نحوه نصب فتوسل 4 سیم

در فتوسل های چهار سیمه اصولا دو رنگ سیم شبیه به هم که سفید هستند وجود دارد. علاوه بر آن دو رنگ دیگر سیم به رنگ سیاه و قرمز نیز در این فتوسل ها می باشد. سیم سیاه به صورت مستقیم به سیم فاز متصل می شود. در حالی که سیم قرمز به یک سر لامپ متصل می شود. از طرف دیگر سیم نولی که به فتوسل متصل است را نیز از سمت دیگر به لامپ وصل می کنیم. در صورتی که علاقه مند به فعالیت در زمینه برق و الکترونیک هستید همین حالا در دوره آموزش برق ساختمان شرکت کنید.

اصولا از فتوسل ها در معابر عمومی، خیابان ها و شهرداری ها استفاده می شود. البته برخی از افراد برای حیاط منازل و باغ های خود نیز از این سیستم های اتوماتیک روشنایی استفاده می کنند. 

طریقه نصب فتوسل سه سیمه

فتوسل 3 سیمه از سه سیم به رنگ های مشکی، قرمز و سفید تشکیل شده است. که سیم مشکی برای اتصال به فاز ورودی مدار، سیم قرمز خروجی فاز دستگاه فتوسل بوده و این سیم به مدار متصل می شود و سیم سفید برای اتصال به نول استفاده می شود.

برای نصب صحیح فتوسل ها باید چند نکته را مد نظر داشته باشید. دقت کنید فتوسل را در محلی نصب نمایید که در شب به ان قسمت نوری تابیده نشود. باید پیش از اقدام به نصب فتوسل ها به این مسئله دقت داشته باشید که جریان نوشته شده بر روی فتوسل چیست. 

توجه داشته باشید، زمانی که فتوسل وصل است، به هیچ عنوان به برد الکترونیکی داخل آن دست نزنید. زیرا برق شهر در این قسمت نیز جریان دارد. آن هم به دلیل 220 ولت بودن جریان های برق شهری می باشد.

 

 

در صورتی که علاقه مند به مباحث برق ساختمان هستید و اندکی با مباحث برق ساختمان و سیم کشی آشنایی دارید و قصد دارید به برقکاری حرفه ای تبدیل شده و اطلاعات خود را در این زمینه به روزتر کنید، توصیه می کنیم همین حالا در دوره آموزش برق ساختمان آموزشگاه فنی برق ثبت نام نمایید.

این آموزشگاه علاوه بر دوره برق ساختمان دوره های متعدد دیگری را برگزار می نماید، آموزش تعمیرات برد، آموزش تعمیرات ای سی یو خودرو، آموزش نصب دوربین مدار بسته، آموزش تعمیر کولر از دیگر دوره های این آموزشگاه است.